کد مطلب:36736 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:146
بسیاری از متكلمان، نظام آخرت را درست شبیه به نظام این جهان دیده اند. این نوع درك از مسائل مبدا و معاد (یعنی عقوبت و احسان خداوند را از نوع عقوبت و احسان این جهانی دانستن) مشكلاتی را حل می كند و مشكلات زیادی را هم به دنبال خواهد داشت.
راه نخست این است كه آن رابطه ی علیتی را انكار كنیم و مانند متكلمان به روابط اعتباری قائل شویم، شبیه روابط اعتباری كه در این جهان میان آدمیان جاری است. در این دنیا می توان قرارداد كرد و گفت كه اگر كسی كار نیكویی كرد، ده برابر پاداش می گیرد و اگر كسی كار بدی كرد، كیفر او اندك خواهد بود. تمام مجازاتها و پاداشها در این جهان اعتباری است. «اعتباری» به این معنا كه خود عمل به پاداش و كیفر منتهی نمی شود. لذا ممكن است كه كسی آدم بكشد و در این جهان از كیفر بگریزد. «كیفر اعتباری» یعنی آنكه كس دیگری پا در میان بگذارد و شخص مستحق كیفر را (به شرط دستگیر كردن و اثبات اتهام) به مجازات برساند، كم یا زیاد. همچنین است پاداش یك كار نیك. لذا «اعتباری بودن» یعنی عمل، كیفر و پاداش خود را به دنبال نمی آورد و كس دیگری باید مطابق قراردادهایی آن پاداش یا كیفر را كم یا زیاد اعمال كند.